Leo Gestel kunstwerk • aquarel • tekening • voorheen te koop Paarden bij een boerderij
Leo Gestel
Woerden 1881-1941 Hilversum
1881-1941
Paarden bij een boerderij
aquarel op papier 70,0 x 95,5 cm, gesigneerd rechtsonder en gedateerd 1922
annotatie: '1922, Beemster'.
Dit werk op papier was voorheen te koop.
Leendert ‘Leo' GESTEL 1881-1941 Het oeuvre van Gestel toont invloeden van het impressionisme, luminisme, fauvisme en kubisme. Zijn talent waarborgt echter een geheel eigen, Nederlandse versie van deze internationale kunststromingen. Samen met Jan Sluijters wordt hij beschouwd als één van de twee belangrijke Nederlandse modernen. Na 1915 werkte hij vooral in Bergen en maakte deel uit van de Bergense School. Hij schilderde vooral landschappen, stillevens en portretten. Tentoonstellingen: Stedelijk Museum, Amsterdam (1946); Frans Halsmuseum, Haarlem (1983); Singer Museum, Laren (1993). In het voorjaar van 1921 maakte Leo Gestel met zijn vriend en mecenas Piet Boendermaker vanuit Bergen een autotochtje door de Beemster. Hij was er diep onder de indruk van het landschap. Dit leidde in hetzelfde jaar nog tot een aantal olieverfschilderijen en aquarellen van eenvoudige motieven: bloesemende bomen, koeien in een boomgaard en paarden. Het volgende voor- en najaar keerde hij er terug. Zijn aquarel ‘Paarden bij een boerderij' is in deze periode ontstaan. Op het grote vel papier heeft hij in ritmische streken en forse vlakken het onderwerp neergezet. Door de geringe diepte van het tafereel dringt het landschap zich als het ware aan de toeschouwer op. Gestel was in 1912-1913 onder invloed van het Franse kubisme begonnen met het ontleden van vormen in geometrische vlakken en had zich met gedurfde, abstracte vormcomposities ontwikkeld tot een van de belangrijkste Hollandse vertegenwoordigers van deze stroming. In de natuuruitbeelding van zijn Beemster-schilderijen is de plastiek van zijn kubisme nog duidelijk herkenbaar.