Zoek op kunstenaar
Sluit
terug

Auguste Rodin kunstwerk • beeld • sculptuur • voorheen te koop Le Christ et la Madeleine

Rodin F.A.R.  | François 'Auguste' René Rodin, Le Christ et la Madeleine, marmer 109,0 x 81,0 cm, gesigneerd rechtsonder op basis en te dateren ca. 1908-1909

Auguste Rodin

Le Christ et la Madeleine
marmer 109,0 x 81,0 cm, gesigneerd rechtsonder op basis en te dateren ca. 1908-1909

Dit beeld was voorheen te koop.

Herkomst: in opdracht gemaakt voor Karl Wittgenstein (1847-1913) (vader van Ludwig Wittgenstein, de filosoof), Wenen, geleverd jan. 1909; waarschijnlijk familiebezit gebleven in het Palais Wittgenstein in Wenen en later toegescheiden aan Paul Wittgenstein de pianist (met alleen zijn linker hand); veiling Sotheby's, Londen, 29 april 1964, lotnr. 82; part. coll. Nederland, 1964-2012. Simonis&Buunk 2012/13. Origin: made on commission for Karl Wittgenstein (1847-1913), (father of Ludwig Wittgenstein, the philosopher) Vienna, delivered in January 1909; possible inherited by Ludwig Wittgenstein after 1917 but probably by Margarethe 'Greti' Ston Borough Wittgenstein, Auction house Sotheby's, London, 29 April 1964, lotnr. 82; private collection of an important Dutch merchant and his son in the Netherlands, 1964-2012.
Literatuur: Antoinette Le Normand-Romain, 'Rodin. Les Marbres de la collection Thyssen', Parijs 1996, pag. 80, pag. 93 (met afb. op pag. 92). Antoinette Le Normand-Romain, 'Rodin. Les Marbres de la Thyssen collection, 'Paris 1996, p. 80, pag. 93 (with fig on page 92). Catalogue Raisonné of Rodin. etc.

‘Le Christ et la Madeleine’, een beeltenis van de gekruisigde Christus omarmd door een troostende Maria Magdalena, is de enige bewaard gebleven voorstelling van Christus in het oeuvre van Auguste Rodin. De voorstelling is ontroerend: Maria Magdalena die haar hoofd buigt naar het hart van de gekruisigde, uitgeputte Christus. De wijze waarop de verstrengelde figuren half uit het marmerblok gehouwen zijn benadrukt dit dramatische moment. De hele tragedie van veroordeling, lijden, kruisiging en daarna verstilde bewening is gebundeld in dit ene, magistrale kunstwerk. Anderzijds leidt het door Rodin sensueel vormgegeven lichaam van Maria Magdalena af van de zwaarte en droefheid van het onderwerp. Er zijn van ‘Le Christ et la Madeleine’ twee exemplaren in marmer gemaakt, waarvan het eerste in opdracht van staalmagnaat en collectioneur August Thyssen (1842-1926); dit iets kleinere beeld bevindt zich nu in het Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid. Baron Thyssen ontwikkelde een vriendschap met Auguste Rodin, wat in 1905 resulteerde in een opdracht voor een serie van zeven marmeren beelden, alle te zien in het museum. ‘Le Christ et la Madeleine’ is het enige beeld uit de serie dat op verzoek van Thyssen na zijn overlijden aan het hoofd van zijn kist werd geplaatst. Auguste Rodin is één van de belangrijkste Franse beeldhouwers uit de 19e eeuw. Zijn leven en oeuvre worden gekenmerkt door eigenzinnigheid en non-conventionaliteit. Rodin brak met de academische traditie, de aan strenge regels gebonden wijze van uitbeelden en de historische en mythologische onderwerpkeuze. Aan de bevriende kunstenaar Bourdelle schreef hij: ‘Mijn bevrijding van het academisme werd gecreëerd door Michelangelo’. Hij wist beelden te maken – in brons, klei en steen – die meer uitdrukken dan het oog ziet. Rodin was gefascineerd door beweging, die hij in zijn sculpturen wilde vatten. Zijn beelden zijn doorleefd en realistisch en hebben vaak een onregelmatige, doorwerkte ‘huid’, die mede door lichtval de intense expressiviteit versterkt. Beroemde werken zijn ‘De Denker’ en ‘De Burgers van Calais’. De wijze waarop de figuren in ‘Le Christ et la Madeleine’ uit het marmer zijn gehouwen doet denken aan de beroemde zienswijze van de voornoemde Italiaanse meester aan wie Rodin zich schatplichtig voelde: dat elk blok steen een beeld verborgen houdt en het de taak van de beeldhouwer is om het te onthullen. Voor meer informatie klik hier


Het hele jaar open

Dinsdag t/m zaterdag 11-17 uur en op afspraak