Wobbe Hendrik Alkema, schilder, graficus, technisch tekenaar, architect en ontwerper verhuisde op zijn dertiende met zijn familie vanuit de straatarme veenkoloniën naar Groningen. Om de inkomsten van het gezin wat bij te spijkeren ging hij in de leer bij een meubelmaker. Hij volgde daarnaast lessen in technisch tekenen aan de Avondvaktekenschool. In 1919 schreef hij zich in bij academie Minerva en begon op de afdeling Meubelontwerp.
In 1922 werd Alkema aspirant-lid van De Ploeg en in 1924 trad hij aan als werkend lid. Dit werkend lidmaatschap zou van korte duur zijn. Alkema, een ernstig man, principieel geheelonthouder en niet bepaald gecharmeerd van Groningen, had weinig geestverwanten binnen de vereniging. Zo liet hij in het jaar 1926 in een schrijven aan geestverwant Carel Willink weten het gevoel te hebben er langzaam maar zeker dood te gaan en noemde daarbij als oorzaken de altijd trieste regenbuien naast een bekrompen en benepen geest van de mensen. Slechts eenmaal nam hij deel aan een Ploeg expositie. Toen hij in 1926 toch weer een verzoek deed om werkend lid te worden werd dit door de ledenvergadering verworpen. Alkema was een beetje een buitenbeentje onder de Ploegschilders die hun veelkleurige impressies van het Groninger land meestal buiten vastlegden.
Om gelijkgestemde avant-gardistische kunstenaars te ontmoeten reisde Alkema per fiets naar Antwerpen en Drogenbos in België. Via Jan Altink had hij kennis gemaakt met het Belgische tijdschrift ‘De Driehoek’ en het Belgische constructivisme. De ontmoetingen in België waren bepalend voor de lijn die zich in zijn werk inzette. Een geometrisch-abstracte stijl waarin cirkel, rechthoek en driehoek bepalende vormelementen werden. In de lokale pers had men hier moeite mee, ook al was het werk van Alkema allesbehalve kil en zakelijk door het warme kleurgebruik dat hij aanwendde om de emotionele lading van zijn schilderijen te versterken.
Alkema’s kunstenaarsbestaan werd gekenmerkt door wisselende periodes waarin hij zijn vrije schilderkunst kon uitoefenen. Gedwongen door de economische recessie moest hij rond 1932 zijn baan als bouwkundig tekenaar opgeven en voorzag in de jaren daarna in zijn levensonderhoud door het ontwerpen van meubelen en lampen, tekenwerk voor een clichéfabriek en kleine verbouwingen, of als opzichter bij restauratiewerkzaamheden. Tussen 1930 en 1940 maakte Alkema reizen door Duitsland, waar hij zeer somber gestemd van terug kwam vanwege de vijandige houding van de staat tegenover de moderne kunst. Dat greep hem zozeer aan dat hij een deel van zijn eigen kunst vernietigde en pas na de oorlog weer zijn werk als kunstenaar zou oppakken.
Tijdens de oorlogsjaren, in 1941, verhuisde Alkema met zijn gezin naar Assen, nadat hij de dagelijkse leiding had gekregen over de restauratie van de romaanse kerk in Anloo. In 1947 begon Alkema weer te schilderen en hij werd in 1951 voor de tweede keer lid van de Ploeg, maar sloot zich kort daarna aan bij Het Narrenschip, de kunstenaarsgroep die door Ekke Kleima, Jan Jordens en Jan van der Zee was opgericht. Na zijn verhuizing terug naar Groningen in 1948 maakte hij, door gebrek aan atelierruimte, vooral linoleumsneden, tekeningen en gouaches. Pas na zijn verhuizing naar Kampen in 1958, waar hij betrokken was bij de restauratie van de Sint Nicolaaskerk, beschikte hij weer over een atelier en pakte hij het schilderen weer op. De werken die vanaf toen ontstonden vertoonden een grote variatie in vormgebruik en waren minder geometrisch rechtlijnig: cirkels werden ovalen, rechte lijnen werden afgerond.
Alkema had genoeg aan een geometrisch abstract idioom en zocht het in zichzelf. Tegen zijn biograaf Henk van Os zei hij dat zijn composities ontstonden vanuit zijn gevoel, waarbij zijn hele wezen betrokken raakte. In het ‘mathematisch heldere’ vond hij zijn manier om stemmingen en emoties uit te beelden. Het constructivisme was voor Alkema een levenshouding, de mogelijkheid om tot de essentie van de dingen door te dringen. ‘Wij zien naar binnen, vinden onze ziel en zijn verwonderd’ zei hij. Toch werden zijn schilderijen afgedaan als ‘blokjes fantasieën of ‘blokjesgrappenmakerijen’. In tegenstelling tot zijn vriend en ateliergenoot Jan van der Zee, die zijn geometrische vormexperimenten na enkele jaren weer losliet, zou Alkema zich blijvend aan de abstractie wijden.
De belangstelling voor zijn werk groeide onder invloed van Jos W. de Gruijter, directeur van het Groninger Museum, waar Alkema in 1960 zijn eerste tentoonstelling kreeg. Maar verkopen deed hij niet veel. Hij kon er moeilijk afstand van doen omdat het een deel van zijn leven was geworden. Zijn kunst, composities die afspiegelingen vormen van de harmonie die achter de werkelijkheid schuilgaat, is niet voor snelle tijden, maar nodigt uit tot rust en contemplatie.
Wij en onze partners gebruiken functionele en analytische cookies voor website optimalisatie, statistieken en gepersonaliseerde advertenties. Door gebruik te maken van onze website of het sluiten van een overeenkomst, geeft u aan ons privacybeleid te accepteren. Ik ga akkoord
Lees meer
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Duur
Beschrijving
wp-wpml_current_language
session
WordPress multilingual plugin sets this cookie to store the current language/language settings.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Cookie
Duur
Beschrijving
_gat
1 minute
Google Universal Analytics sets this cookie to restrain request rate and thus limit data collection on high-traffic sites.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duur
Beschrijving
_ga
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
_gcl_au
3 months
Google Tag Manager sets the cookie to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Google Analytics sets this cookie to store information on how visitors use a website while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the collected data includes the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duur
Beschrijving
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.