Evert Moll is vooral bekend geworden met zijn voorstellingen van de Rotterdamse haven en de scheepvaart op de Nieuwe Maas die hij in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw schilderde. Begonnen rond 1900 als navolger van de Haagse School verlegde Evert Moll zijn werkterrein al spoedig naar de kades en bruggen van de Maasstad. Ook de dynamiek van het havenbedrijf vormde voor de schilder een bron van inspiratie. Daarnaast blonk hij uit in tal van andere genres. Zo schilderde hij ook stadsgezichten, landschappen en kleurige, gedurfde bloemstillevens. Zijn werk vond gretig aftrek in de Verenigde Staten en Canada, waar hij in opdracht van kunsthandelaren werkte.
Evert Moll wordt geboren in Voorburg en woont bijna zijn hele leven in het Zuid-Hollandse landschap tussen Den Haag en Rotterdam. Als autodidact komt hij regelmatig bij Willem Roelofs thuis, die hem met raadgevingen bijstaat en raakt hij bevriend met diens zoon Albert. Ook krijgt Moll advies van de bekende Haagse Scholer Willem Maris. In huize Roelofs is het een komen en gaan van kunstenaars die de toon zetten voor het kunstklimaat aan het begin van de twintigste eeuw. Hoewel dit van grote invloed is op de manier van werken van de impressionist Moll beperkt het niet de ontwikkeling van zijn stijl van werken. Aanvankelijk maakt hij gebruik van een sober kleurpalet en zet hij zijn schilderijen op in een brede penseelstreek. Naarmate hij ouder wordt verandert dit in een meer gevarieerd gebruik van kleur en een gedetailleerder verftoets. Maar hemelbestormer met een sterke vernieuwingsdrang zou Moll nooit worden.
Moll hield van buiten schilderen, vooral in de nabijheid van water. Vaak zit hij aan de waterkant van de Rotterdamse haven, die hij uiteindelijk in ruim duizend schilderijen zou vastleggen. Hij werkt dan op het formaat van 19 x 31 cm, de maten van zijn schilderkist, waarna deze schetsen vaak als voorbeeld dienen voor de grotere schilderijen die hij in zijn atelier maakt. Het reilen en zeilen in een haven, de drukte van de enorme zeeschepen en de oprukkende techniek boeien hem mateloos. Maar daarnaast besteedt Moll evenveel tijd en aandacht aan het schilderen van landschappen en stadsgezichten, die hij wél altijd maakt met uitzicht op water of vanaf het water gezien. Met de kleurige bloemstillevens vormen zij de andere helft van zijn totale oeuvre.